Geavanceerde elektrificatietoepassingen en innovaties in de spotlights
De EV Tech Days bestonden uit drie delen. Een plenaire bijeenkomst in Boedapest, workshops die ter plaatse werden gegeven en een bezoek aan de Valeo-fabriek in Veszprém. Deze fabriek, waarin meerdere producten worden gefabriceerd, is gespecialiseerd in de productie van hoogspanningstechnologieën en -systemen voor gerenommeerde autofabrikanten.
Tijdens deze dagen werd de benadering van Valeo voor wat betreft hoogspanningselektrificatie van aandrijflijnen en de bijbehorende temperatuurbeheersystemen en 48V-hybridetechnologie uit de doeken gedaan. Ook de EV-trainingen van Valeo's Tech Academy kregen de nodige aandacht.
De toekomst wordt schoner
In 2030 zal 93% van alle nieuwe auto's over een vorm van elektrificatie beschikken. Een derde van het Europese wagenpark zal dan bestaan uit geëlektrificeerde auto's (volledig elektrisch of hybride).
Dat is goed nieuws. Elektrificatie is de meest haalbare, voordelige en energie-efficiënte oplossing om de CO2-footprint van de auto-industrie te verkleinen. Een industrie die momenteel verantwoordelijk is voor ongeveer 18% van de wereldwijde CO2-uitstoot.
Niveaus van elektrificatie
Bij het woord “elektrificatie” denken velen direct aan volledig elektrische voertuigen. Maar deze term omvat veel meer.
Het huidige maar ook het toekomstige wagenpark bestaat uit voertuigen met verschillende niveaus van elektrificatie: laagspanningssystemen zoals 48V Mild Hybrid-aandrijflijnen (waarbij een kleine elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunt voor een lager brandstofverbruik), hoogspanningssystemen van 400 V of 800 V voor Full en Plug-in Hybrid-aandrijflijnen, en volledig elektrische voertuigen.
De kracht van Valeo is ons vermogen om al deze elektrificatieniveaus te ondersteunen.
Een pionier in elektrificatie
Al meer dan 20 jaar is Valeo een pionier in elektrificatie. In die periode heeft het bedrijf steeds opnieuw innovatieve oplossingen gelanceerd voor geëlektrificeerde voertuigen. Een korte terugblik:
In 2004 introduceerde Valeo het iStARS-systeem, een startmotor/dynamo met riemaandrijving die voor een optimale werking van de Stop/Start-functie zorgt.
In 2012 lanceerde Valeo de 48V Belt Starter Generator (iBSG, een 48V-startmotor/dynamo met riemaandrijving) als Mild Hybrid-oplossing.
In 2016 werd de joint venture Valeo Siemens eAutomotive opgericht.
En nu, in 2024, start Valeo samen met Renault de productie van de volgende generatie elektromotoren zonder zeldzame aardmetalen.
Op dit moment is wereldwijd een derde van de auto's voorzien van een of meer elektrische componenten van Valeo, van een dynamo tot een hoogspanningssysteem.
De vaardigheden van monteurs verbeteren
Om te kunnen voldoen aan de veranderende behoeften van de sector, heeft Valeo de Valeo Tech Academy geïntroduceerd, een innovatief trainingsprogramma voor zowel digitaal als live leren.
Momenteel is de helft van de monteurs niet in staat om elektrische voertuigen te onderhouden of te repareren. Om hier wat aan te doen wil Valeo bij de ondersteuning van de aftermarket verder gaan dan alleen het leveren van onderdelen.
Het ultieme doel van Valeo is heel simpel: meehelpen met de opbouw van de duurzame mobiliteit van morgen. Tijdens de EV Tech Days heeft Valeo de visie van het bedrijf op de toekomst aan de aanwezigen kunnen laten zien en met hen kunnen delen.