ЛЕТ

Verbeter jouw vaardigheden met Valeo's Tech Academy

Kies profiel:
Garagist
  • Distributeur
  • Automobilist

Vrachtwagen koplampen voor de aftermarket

Vrachtwagen koplampen voor de aftermarket

Halogeenlampen worden het meest gebruikt voor autokoplampen. Ongeveer 80% van het wagenpark is hiermee uitgerust. De halogeentechnologie is in de jaren 50 van de vorige eeuw als eerste ontwikkeld door Cibié (een merk van Valeo). Sindsdien is deze technologie alsmaar geperfectioneerd, met bijvoorbeeld de ontwikkeling van complexe reflectoren (lenskoplampen) die transparante lampglazen (in plaats van gestreepte) mogelijk maken en nieuwe designmogelijkheden bieden.

 

AFS

Valeo heeft in combinatie met deze verschillende lichtbronnen meerdere technologieën ontwikkeld die het zicht van de bestuurder verbeteren en die voldoen aan de regels voor adaptieve koplampsystemen (AFS) zoals die aan het begin van deze eeuw zijn opgesteld.

 

FBL/Bochtverlichting/DBL

Statische bochtverlichting (FBL) bestaat uit extra reflecterende oppervlakken of lensmodules in de koplampen of mistlampen die het zicht in bochten verbeteren. De extra lichtbron wordt ingeschakeld als de bestuurder aan het stuurwiel draait of de richtingaanwijzer inschakelt. De eerste FBL-koplamp werd door Valeo in 2003 geïntroduceerd. Bij meedraaiende koplampen (DBL) is er geen sprake van een extra lichtbundel: de lensmodule kan 15° naar de buitenzijde en 8° naar de binnenzijde draaien, afhankelijk van de draaihoek van het stuurwiel, en zorgt zo voor een optimaal zicht in bochten.

 

Full AFS

intelligent adaptief verlichtingssysteem De xenon- of ledmodule kan in elke richting bewegen en de lichtbundel aanpassen aan de rijsnelheid en de weersomstandigheden om zo het rijcomfort en de veiligheid te verbeteren. De standaard lichtbundel voor dimlicht wordt bij een snelheid van ongeveer 110 km/h automatisch ingesteld op een "snelwegstand" zodat de lichtbundel tot wel 120 meter ver reikt. Andere opties van het Full AFS zijn een "slechtweerlichtbundel", waarbij het licht wordt geconcentreerd op bepaalde gebieden om schitteringen door reflecties van natte oppervlakken of mist te voorkomen.

 

En een "toeristenstand", waarbij de lichtbundel van auto's met rechtse besturing wordt omgezet in een lichtbundel die geschikt is voor rechts rijden, en omgekeerd. ADB/Beamatic Valeo heeft een adaptief lichtbundelsysteem (ADB) ontwikkeld waarbij de aanwezigheid van andere voertuigen door een camera wordt gedetecteerd. De koplampen blijven in de grootlichtstand staan, maar de lichtbundel wordt geleidelijk steeds lager afgesteld om verblinding van tegenliggers te voorkomen. De functie detecteert ook de achterlichten van voorliggers. Bij een doorontwikkelde versie van dit systeem detecteren de camera en de positiesensoren de hellingshoek van de weg en wordt de lichtbundel op basis hiervan aangepast. Deze functies zijn samengevoegd in het systeem met de naam BEAMATIC™.